9.5.2009

Iloiset ja jännittyneet matkalaiset pakkautuivat Y.Makkosen bussiin Joroisten koulun pihalla ja Reijo Makkonen päästi ajokkinsa liikkeelle tasan klo 13. Matka alkoi! Ihan alkajaisiksi kajautettiin onnittelulaulu Timolle, nimipäiväsankarille.

Turku -Tukholma -laivamatka (Viking Line, Isabella)

Sää oli ihan hyvä: ei myrskyä tai mitään, vain hiukan tuulta laivan kannella.

Isabella oli laadukkain laivoistamme, ja sen hytit olivat tarpeeksi suuria piknikillan viettoon. Kaupassa oli paras valikoima.

10.5.2009

Ruotsi, Grännä

Saavuimme Tukholmaan aamulla ja lähdimme heti liikkeelle emmekä oikeastaan nähneet Tukholmaa sen enempää. Varmasti se olisi ollut varsin kiintoisa kaupunki, mutta ei ollut aikaa.

Matkustimme läpi erittäin erilaisen ja vaihtelevan Ruotsin maaseudun ja puolessavälissä matkaa pysähdyimme idyllisen perinteisessä ruotsalaisessa kaupungissa nimeltä Gränna. Gränna oli kiva paikka, ja sää oli varsin mukava. Grännasta sai myös polkagrissiä eli Ruotsin kansalliskarkkia, semmoista huippumakeaa toffeeta.

Grännan kevättä

Jatkoimme matkaamme Trelleborgiin, jossa pyörimme jonkin aikaa kaupungilla ennen kuin laivauduimme. Trelleborg oli perusruotsalainen kaupunki, jossa ei ollut kovin kiintoisaa.

Laivauduimme, ja sitten Ruotsi oli jo ohi – aika hieno maa. Huoltoasemien vessat olivat surkeassa kunnossa, mutta muuten koko maa oli perhanan siistitty ja puutarhat oli hoidettu ja kaikki oli täydellistä. Tylsä maa kieltämättä, ja maasto oli ihan samannäköistä kuin Suomessa.

Trelleborg –Travemünde -laivamatka (TT-line, Peter Pan)

Laivassa oli mukavat hytit ja hyvä vessa: tilava ja toimiva. Kaupassa ei kuitenkaan ollut kunnollista valikoimaa ja kannella haisi pahalle. Meno oli hillitympää kuin edellisellä laivalla.

11. – 13.5.2009

Saksa, Berliini

Reittimme Saksan läpi mennen tullen käsitti suurimman osan Euro-trippimme ajasta. Ensimmäinen matkakohteemme oli maan pääkaupunki Berliini, jossa majoituimme Helter Skelter -hostelliin. Ensimmäisenä iltana tutustuimme metroon, joka oli hieman sekava.

Brandenburgin portti

Seuraavina päivinä vierailimme kuuluisalla Berliinin muurilla ja paikallisessa eläintarhassa, jossa on eniten lajeja maailmassa. Eläintarhassa oli paljon erilaisia jänniä ja eksoottisia eläimiä ja nautimme suuresti niiden ihailemisesta ja valokuvaamisesta.

Berliinin eläintarhassa osattiin ottaa rennosti!

Tutustuimme Berliinistä käsin myös Sachsenhausenin keskitysleiriin ja sen historiaan; vierailu sai meidät mietteliäiksi.

Laki keskitysleirillä oli armoton.

Palattuamme kaupunkiin osa oppilaista kävi nauttimassa näkymistä Berliinin yläpuolella kuumailmapallosta, joka kohosi peräti 150 metrin korkeuteen. Berliinin kulttuuritarjontaan tutustuimme maailmankuulun Museosaarella.

Pergamonmuseo

14. – 16.5.2009

Tsekki, Praha

Lähdimme Berliinistä Dresdenin kautta Tsekkiin. Dresdenissä oli aikaa jaloitella ja syödä.

Ajoimme autobaanaa pienempiä teitä nähdäksemme tsekkiläistä maalaismaisemaa. Lähestyessämme Tsekkiä korkeuserot lisääntyivät. Näkemämme pienet kaupungit ja kylät poikkesivat täysin pääkaupunki Prahan tyylistä. Loisto oli poissa, tilalla köyhempää ja ränsistyneempää asutusta.

Tullessamme Prahaan tutustuimme aluksi hotelliimme, joka oli hyvälaatuinen. Sen jälkeen tutustuimme opettajien johdolla Prahan metroon, joka oli varsin helppokäyttöinen Berliinin metroon verrattuna. Lähtiessämme metrosta tutustuimme kaupunkiin jalkaisin ja söimme eräässä ravintolassa runsaan aterian. Ruoka oli hyvää ja todella halpaa. Kokonaisen aterian hinnaksi virvokkeineen tuli alle 10 euroa.

Ensimmäisenä kokonaisena päivänä eli perjantaina jouduimme heräämään aikaisin lähteäksemme tutustumiskäynnille näkövammaisten kouluun. Vierailu oli mielenkiintoinen ja opettavainen. Oppilaat olivat tehneet meille pienet lahjat ja yhteisen osion jälkeen lähdimme pienissä ryhmissä erilaisille rasteille, joissa meillä oli mukavaa tekemistä. Lopuksi annoimme isännille ostamme lahjat ja lauloimme pari suomalaista laulua.

Päiväsäde ja menninkäinen ...

Päiväsäde ja menninkäinen …

Kouluvierailun jälkeen kaikilla oli vapaa-aikaa, jonka monet kuluttivat vanhassa kaupungissa, jossa oli paljon halpoja vaate- ja tilpehöörikauppoja.

Lauantaina oli vuorossa viimeisien ostoksien tekeminen. Aamun ja päivän ajan kiertelimme kaupoissa ja teimme ostokset, jotka jäivät tekemättä edellispäivänä. Iltapäivällä lähdimme metrolla Kaarlen sillalle ja ylitimme sen, jonka jälkeen kiertelimme kahden tunnin ajan läheisellä Prahan linnalla.

Treffipaikkamme Vaclavin aukio

Sen jälkeen saimme omaa aikaa, jonka jälkeen nautimme yhteisen aterian. Aterian jälkeen saimme valita kulttuurikohteen, jossa käydä. Osa valitsi Cats-musikaalin, joka oli hyvin erikoislaatuinen. Se oli tehty mustan valon, näyttelijöiden käsien liikkeiden ja nukkien avulla. Tämän jälkeen lähdimme illanviettoon.

Kaiken kaikkiaan Praha oli halpa paikka ostoksille ja ruuille, mutta asiakaspalvelu ei ollut aina parasta laatua.

Jättäessämme Prahan taaksemme poikkesimme Kutna Horassa. Kuljeskelimme kaupungin vanhoja katuja aistien sen uneliaan tunnelman. Poikkesimme kaupunkiin päätarkoituksenamme nähdä kuuluisa Sedlicen luukirkko, Kaikkien Pyhien Kappeli. Ihmisluilla sisustettu rakennus teki kaikkiin unohtumattoman vaikutuksen.

Ihmisluista tehty kattokruunu, vaikuttavaa!

17. – 18.5.2009

Itävälta, Wien

Lähdimme sunnuntaiaamuna Prahasta ja matkasimme Wieniin. Saavuimme hotelliimme illansuussa ja majoituimme hyväkuntoisiin ja mukaviin huoneisiin. Majapaikkamme sijaitsi noin 10 minuutin metroajelun päässä kaupungin keskustasta.

Ensimmäisenä iltana ohjelmassa oli vain vapaa-aikaa ja halutessaan sai tutustua omatoimisesti kaupunkiin.

Maanantai-aamu lähti käyntiin aikaisella aamupalalla ja jo yhdeksän aikaan olimme menneet metrolla keskustaan ja aloitimme kiertoajelun suomalaisoppaan johdolla. Kiertoajelu oli mielenkiintoinen, ja pysähdyimme kahdessa kohteessa, joissa saimme tutustua kävellen paikkoihin. Aika tosin oli melko rajallinen.

Tietysti Sacher-kakkua, nami nam!!!

Kiertoajelulta jäimme Wienin vanhaan kaupunkiin, ja loppupäivä oli aikaa vaikka shoppailla tai tutustua kaupunkiin itse. Wienin huomasimme olevan muita kaupunkeja kalliimpi, mutta myös maisemiltaan ja rakennuksiltaan kauniimpi.

Schönburgin linna

Schönbrunnin linna

19. – 20.5.2009

Saksa, Fritzlar

Tiistaina koitti pitkä, lähes 13 tunnin ajomatka Saksan Fritzlariin. Aloitimme ajomatkan aamulla jo ennen kahdeksaa. Jouduimme stauhun, ruuhkaan, joka vei yli kaksi tuntia.

Reittimme läpäisi koko Saksan. Keski-Saksassa Fritzlarin historiallisessa ja viehättävässä kaupungissa nautimme keskiaikaisen illallisen ja tutustuimme paikalliseen makeaan olueen, metiin. Vietimme Jessen pari päivää aikaisemmin olleita 18-vuotissynttäreitä.

Jesse 18 v!

Matkanjärjestäjämme Eeva Nissinen asuu tässä kaupungissa.

Ryhmäkuva Fritzlarissa

Jonnan ja Lassin kiitospuhe Fritzlarissa

Fritzarissa vietetyn yön jälkeen ajoimme Saksan rannikolle, jossa kävimme Lyypekissä ja siellä sijaitsevassa Citti-marketissa. Lyypekissä laivaan nouseminen koetteli itse kunkin kärsivällisyyttä, mutta onnistuimme lopulta pääsemään laivaan ja matkalle kohti koti-Suomea. Saksan ruoka- ja juomakulttuuri sekä ystävälliset ihmiset jättivät meihin pysyvän vaikutuksen.

21. – 22.5.2009

Travemünde – Helsinki –laivamatka (Finnlines, Europalink)

Meillä oli hirveän pitkä odotus ennen laivaan pääsyä (kaksi tuntia). Meidän piti päästä laivaan ennen pikkuautoja, mutta sadistiset laivanlastaajat olivat toista mieltä. Hytit olivat todella pieniä, eikä niihin mahtunut oikein piknikille. Hyvä ruoka lohdutti hieman.

23.5.2009

Suomi, Joroinen

Matkan paras osuus eli kotiinpaluu oli edessä Joroisissa puolenpäivän jälkeen – tosin jotkut olisivat lähteneet saman tien uudelle matkalle. Härkäpojan ympäri ajettiin perinteinen kunniakierros aplodien säestämänä.

Kyselijöille vastataan, että kaikki meni oikein hyvin, matka oli ihana, näimme paljon, koimme paljon – ja ennen kaikkea viihdyimme yhdessä ja tutustuimme toisiimme.

KIITOS KAIKILLE MATKASEURASTA!

SUURI KIITOS MYÖS REIJOLLE, TURVALLISELLE JA HYVÄNTUULISELLE KUSKILLEMME!

KIITOS EEVALLE, MATKANJÄRJESTÄJÄLLEMME!

KIITOS SPONSORILLEMME JOROISTEN OSUUSPANKILLE!

KIITOS JOKAISELLE MEISTÄ: TEIMME MATKASTA NÄKÖISEMME!